Innovation lyfter familjeföretaget i Västerbotten: ”Det är world class”

HÄLLNÄS. I led-lampors sken odlar Hällnäs handelsträdgård gurkor året om i Västerbottens inland.

Läs hela artikeln här – Dagens Industri

 

Det är fredag eftermiddag och Björn Isacsson tar en sista titt på gurkplantorna innan han tar helg.

”Ett växthus är som vilken industri som helst. Förutom att produktionen fortsätter även när vi går hem”, säger han.

I taket lyser energisnåla ledlampor över plantorna. Jämfört med den belysning, högtrycksnatrium (hps), som vanligtvis används i växthus drar anläggningen i Hällnäs hälften så mycket el.

”Vi kommer närma oss en skörd på 250 kilo per kvadratmeter och år med den här belysningen. Det är ’world class’ och vi är litegrann av pionjärer”, säger Björn Isacsson.

Hällnäs handelsträdgård är ett familjeföretag som grundades på 1950-talet av Thorsten Isacsson, som fortfarande vid 89 års ålder arbetar deltid. I dag är bolaget den största aktören i sin bransch i norra Sverige.

Lyftet kom i början av 2000-talet när Hällnäs handelsträdgård satsade hårt på kruksallad och färska kryddor. På några år femfaldigades omsättningen.

”Jag har en defekt och det är att jag hela tiden vill bli lite bättre. Sedan är det inte alltid så att jag tittar på lönsamheten i första hand, utan jag vill ha roligt på jobbet”, säger Björn Isacsson.

När efterfrågan på kryddor och sallader planade ut började han fundera på nästa utvecklingsområde. Skulle det gå att odla med led-belysning, frågade sig Björn Isacsson.

”Vi fick höra att det där går inte. Ni måste ha hps, värmen från lamporna måste ni ha.”

Där hade många gett upp och kört på den beprövade lösningen i branschen. Men på Hällnäs handelsträdgård köpte de inte olyckskorparnas argument.

”Vi försökte förstå vad som händer i växten och kom fram till att det där kan inte stämma. Någon måste ju vara den första, så vi bestämde oss för att prova.”

Det har visat sig fungera utmärkt. Både handelsträdgårdens beprövade storsäljare och gurkorna, som man har satsat på de senaste åren, trivs utmärkt i ljuset från ledlamporna. Kolleger i branschen har börjat söka sig till Hällnäs för att titta på belysningen i växthusen.

”Nyligen blev jag uppringd av ett konglomerat i Ryssland som har 245 hektar tomatodling och ville veta hur vi gör”, berättar Björn Isacsson.

Han funderar redan på nästa steg. Förhoppningen är att det i närtid ska gå att köpa tomater, paprika och squash odlade mitt i vintern i Västerbottens inland.

”Vi har till och med tittat på melon. Jag tror inte det är jättelönsamt, men vad tusan, det är lite kul att testa. Jordgubbar har vi testat och det går jättebra”, säger Björn Isacsson.

Just det där drivet till innovation är det som gör att Björn Isacsson jobbar med ett leende på läpparna.

”Produktion, försäljning, administration och innovation är grunden i ett företag. Tappar man en av de delarna börjar det gå utför, sakta men säkert”, säger han.

Led-lamporna är inte det enda område där Hällnäs handelsträdgård är långt framme. Företaget har börjat odla i flera etage i sina växthus och kan på så vis öka produktionen. Man arbetar också med att byta ut plastkrukor och förpackningar till nedbrytbara eller återvinningsbara alternativ.

”Vi testar krukor av papper, men där är vi inte helt framme ännu”, säger Björn Isacsson.

Planen är att bygga ut anläggningen ytterligare kommande år, men den största delen av produktionsökningen kommer från nya metoder. Utvecklingen går otroligt snabbt just nu, på många håll i världen.

”Om ytan ökar med 50 procent tror jag vi kan fyrfaldiga omsättningen med nya odlingsmetoder och ny teknik”, säger han.

Coronapandemin har inte minskat optimismen. Tvärtom. Stängda gränser har gjort att ord som självförsörjningsgrad åter hörs i debatten. Själva coronaåret ser ut att ekonomiskt bli något bättre än ett vanligt år för Hällnäs handelsträdgård.

”Restaurang gick ned i källaren, dagligvaruhandeln har varit hyfsad. Den stora ökningen ser vi bland plantor. Hobbyodlingen formligen exploderade i våras”, säger Björn Isacsson.

 

Intresseanmälan för Norrgrönt®